Racerapport Falkenberg

Efter att inte stött på en dator (skönt) på min 14 dagar långa semester så kommer här en något sen racerapport ifrån Falkenberg.

Testdag
Äntligen möjlighet till att bara ligga och nöta varv och prova lite inställningar på bilen. Dagen löpte på som smort utan några tekniska problem. Tiderna var inte mycket att hurra för och trots mycket justeringar så ville det sig inte bättre än 47,9 vilket var ca 1,5 sekunder ifrån övriga killar i klassen. I och för sig så åkte vi gamla däck ända tills korden var framme men det gjorde förmodligen alla andra också.

Roll out
Fredagspasset innebär en kvarts konbane körning på sena eftermiddagen. Ett rätt meningslöst test men vi åkte runt i alla fall. Testet är ett rent funktionstest som man får för att kontrollerar att allt är som det ska om du exempelvis drabbats av något större tekniskt fel under torsdagens testdag. Eftersom lördagen är så otroligt tidspressad så är det rätt kört att inleda racedagen med en trasig bil samt att få ihop den till racen.

Test lördag
Testet inleddes på blött underlag vilket passar Alfan bra. Bristen på effekt samt att vi har en grundsetup i bilen som passar vått före gör att bilskrället går kanon så fort regnet har varit framme. Kanske hör ihop med att effekten ökar så fort jag slår på vippan för torkarna?!….italiensk elektronik. I all fall hade jag bra häng på dom flesta bilarna som jag körde mot så länge det var blött. I mitten av passet var det dock ett så pass torrt överallt att vi satte på slicks. Egentligen bara för att jag ville prova att köra med blötta / kalla slicks och få en uppfattning av hur spännande det kan vara. På ”baksidan” där det går duktig fort fick jag i alla fall en stor portion spänning när bakvagnen plötsligt släpper och jag gör en 360 ut på gräset. Lyckligtvis utan skador på bilen. Efter detta tar jag det lite lugnare och avbryter med ca 10 minuter kvar av passet. Nu har jag i all fall närmat mig övriga i SEMCON cup och det är ca 8-9 tiondelar upp till dom övriga.

Kval
Kvalet går i solsken och torr bana. Trots att vi nu åker med nya däck så sjunker tiden alldeles för lite. Jag var övertygad om att jag skulle lyckas kapa närmare en halv sekund med nya slicks men till min besvikelse så lyckas inte det och jag är ÅRTIONDEN efter alla andra. Bilen känns okej i väghållningen, däckstempen är bra och lufttrycket lika så och ändå går det så jäkla sakta. Kanske inte bara kan skylla på för lite effekt… Jag kvalar in som siste man endast en tiondel ifrån Mercan.

Race 1
Nu är det race och nu är det bara att gasa. Hänger bra med i starten och får knuffas lite på klassisk vis med övriga dårar. Fajtas lite med Tony i Mercedesen tills han får bryta med något trasigt i växellådan.

Övriga i fältet flyger iväg och efter cirka halva rejset så ligger man i ingemansland och harvar varv. I mål kommer vi i alla fall med några friska poäng.

Race 2
Till race två gjorde vi några ytterligare justeringar. Vi har fortfarande problem med att bilen liksom niger över framvagnen vid kurvtagning. Trots hårdare fjädrar så gör den ett riktigt högt hjullyft i bakvagnen. Lite hjullyft är normalt men detta gör i detta fall bilen rätt så instabil.

I alla fall så startar jag med två tre bilar bakom mig. Bl.a Andersson som jag tänker att jag släpper enkelt förbi mig för att inte störa hans uppkörning.. man är ju Alfa-vän. När lamporna släcks gör jag en kanonstart och passerar tre bilar inför första böj. Tyvärr blir det en hel del karambolage och jag fastnar bakom en bil och tappar två placeringar. Framför mig har jag ett koppel av BMW bilar och bakom mig en hetsig Merca. Vi är fem bilar på led med Sahlén längst fram. Han har grymma problem att få farten med sig på baksidan vilket gör att han stoppar upp dom snabbare bilarna bakom och jag hänger på dessa med kofångare mot kofångare.

En efter en tar sig förbi Sahlén och så även jag vid en inbromsning ut på start och mål rakan. Mercan som känns snabbare än mig lyckas också komma om BMW:en lite väl snabbt vilket gör att nu får man se upp i backspegeln för en attack när som helst. På det snabbaste partiet på backsidan där det går i ca 170 blås sticker Mercan in nosen. Vi går ihop och jag får ett härligt uppställ som tack och lov slutar lyckligt. Min konkurrent backar av och låter mig redda ut situationen..eller så vill han leka lite med bytet ett tag till.

Jag lyckas hålla honom bakom mig ett par varv till innan Thed Björk dyker upp bakom oss. Han får passera mig vid inbromsningen ut på start och målrakan och då passar Mercan på. Vi går jämnsides ut på rakan men han har ett litet övertag. Jag tänker dock inte ge mig utan ligger kvar i mitt spår för att inte tappa fart. Plötsligt glider han ut i spåret och vi krokar ihop. Riktningen ändras dramatiskt kan man väl säga och vi flyger ut i gräset riktning muren. Smärtan i nacken samt ljudet från träffen av väggen i Göteborg gör sig påmind på ett otrevligt sätt. Jag pumpar frenetiskt på gasen samtidigt som jag bromsar i hopp om att bilskrället skall ändra riktning. Att vrida på ratten i gräset hjälper inte ett smack.

Tack och lov börjar bakdelen på Alfan styra upp sig och jag växlar ner och ger full gas när jag känner att jag har bra riktning. Med knappt två meter till muren studsar jag förbi Mercan med fullt hjulspinn. Vi kommer upp igen båda två med andan i halsgropen men Mercan har något högre fart och passerar mig. Jag vrålar över radion till Aris att nu är det faan race och jag tar upp kampen igen. På baksidan av banan lossnar dörren på Mercan och flyger upp i luften. Jag garvar lite för mig själv för det ser rätt komiskt ut. Tyvärr får han dock bryta pga detta och matchen vinns av Alfan. Jag får också gå in i depån efter ytterligare ett par varv när motortempen blir alldeles för hög. Tack och lov är det bara smuts i kylaren som ställt till det efter min lilla gräsklippnings manöver. Racet avslutas i alla fall med målgång även denna gång. Ett kul race trots allt!

Inför Gelleråsen
Nu ses bilen över igen inför Karlskoga. Ny bakvagnsbalk skall monteras som är något modifierad mot tidigare balk. Detta för minskat rollcentra. Vi håller även på med att försöka reda ut vart vår motoreffekt tagit vägen. I dagsläget anas det att ena kammen kan stå fel bl.a. Vi håller även på med att luska efter någon som kanske kan mappa bilen. Dels pga att vi nu kör på ASPEN bränsle vilket innebär att man kan höja tändningen ytterligare samt att vi även har ett värre plenum från N-Technology som vi gärna vill montera. Vi får se vad vi hinner med!

Med sommarhälsningar!
Claes Hoffsten