Racerapport Göteborg City Race 6 maj

Akta er för stadslopp… det är farliga saker. Göteborgs-racet var en skräckblandad förtjusning med ett hårt avslut.

Test fredag
Under fredagen hade vi två testpass. Ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Det första passet gick i regn vilket var en ny upplevelse. Räcken och taskig sikt gjorde att jag mest puttrade runt och kände efter.

Testpass två var också blött men nu gasade vi på lite. Bilen gick kanon i blötan och jag noterade femte bästa tid totalt med regndäck. Undan för undan torkade banan upp och dom andra skiftade till slicks. Vi valde att ligga kvar med regndäck bara för att få så många varv i ryggen som möjligt och inte tappa tid.

Test lördag
Lördagsmorgonen inleddes med ytterligare ett testpass. Nu åkte vi på slicks och jag fick inte alls till det. Vid ett tillfälle fick farsan fälla ut backspegeln när jag stod i depån då vi var lite väl nära räcket vid den snabbaste chikanen.

Kval
Direkt efter test var det dags för kvalet. Vi mjukade upp bilen en aning fram då jag tyckte bilen snabbt vart understyrd i dom snabba chikanerna. Mycket trafik ställde dock till det (läs Claes släpper förbi folk som är så jäkla mycket snabbare…) så jag fick inte så många fria varv innan Aris ropade in mig i depån. En snabb koll av lufttryck och sedan ut igen var tanken. Då börjar lådan helt plötsligt droppa olja inne i depån och det var det kvalet det… Även denna gång fick backspegeln på högersidan fällas ut eftersom jag återigen skrapat den emot räcket.

Näst långsammaste tid vart i alla fall resultatet.

Race 1
Äntligen dags för ”the real thing”. Kval och tester är ju en grej men inte alls speciellt roligt i jämförelse med tävlingsmomentet. Jag fick en rätt bra start och lyckades tränga mig förbi Sahlén i BMW:n in i första böjen. Framför mig hade jag nu Micke Ohlsson i Peugeoten och Patrik Olsson i Sciroccon. Ut ur dom långsamma böjarna tappade jag rätt mycket mark men på baksidan av banan vid dom snabba böjarna gick Alfan som en raket. Den trodde väl det var serpentinvägar i Italien för varvtiden sjönk ganska snabbt ner till under 49 sekunder vilket var ca 1 sekund snabbare än jag tidigare presterat.

På start & mål rakan försvann Peggans bromsar som jag körde om och jag var nu ett par sekunder bakom Folkan. Bakom mig hade jag hela tiden Sahlén jagandes men jag fick till det rätt bra på dom partierna där det fanns risk för omkörning att han aldrig kom riktigt nära. Minns att jag hann tänka att nu ska jag ta det lite lugnare och bara ligga i rätt spår och spara däck. PANG! Och helvetet bryter löst! Jag får en otrolig smärta i nacken när bilen flyger in i muren i runt 130 blås. Jag kommer för nära räcket, igen,  med höger bakhjul som driftar ut och det ändrar kursen som absolut inte får ändras till att bli en hård träff i väggen på banans vänstra sida. Att bromsa efter detta hjälper inte ett dugg då hela hjulet med bromsok, nav och allt studsar förbi och lägger sig på anda sidan banan. Jag glider nästan hela rakan innan skrotet stannar. Suck, bedrövelse, vad ska farsan säga och tror sambon att jag lever? Ska jag kanske stänga av motorn? Och hur mycket kommer inte detta att kosta?

Efter att funktionärerna dragit mig med fyrhjuling dom sista 20 metrarna på vad det känns som bara underredet så kan jag i alla fall kliva ur bilen genom passagerar dörren. Den vackra Alfan ser lite hängig ut men den nymonterade splittern fram är i alla fall hel.

Tillbaks till depån så möts man av ett dystert gäng som i alla fall är överens om att bilen gick som faan och hade vi bara kommit i mål så hade vi nog kommit på pallen denna gång också. Nu vart det istället en tidig lastning av skrotet som denna gång tog ca 2 timmar istället för tre minuter….Motorsport är en sjuk sport!

Inför nästa race
Nu kommer bilen plockas isär och se hur pass stora skadorna är. Förmodligen är det inga stora problem utan det svåra blir att få tag i vissa delar till hjulupphängningen som inte längre tillverkas eller på annat sätt går att få tag i. Mycket jagande blir det men det är man van vid!

På återhörande!

//Claes Hoffsten